09 Jun 2009

Safe Mode. Apa gunanye?

salam IT semua.. ada beberapa orang yang bertanyakan saya tentang safe mode.. jadi di sini saya perturunkan maklumat tersebut, harap2 berguna untuk pembaca...

Beberapa manfaat Safe Mode

    Uninstall software yang sebelumnya menyebabkan komputer hang, error dan sebagainya. Kadang-kadang setelah di install program tertentu windows bermasalah, maka jika tidak dapat di uninstall melalui mode biasa gunakan Safe Mode.

    menyahaktifkan aplikasi atau program tertentu. Untuk memudahkan setelah masuk ke Safe Mode, boleh menggunakan aplikasi Autoruns yang boleh diperolehi secara percuma dari SysInternals.

    Teknik ini juga boleh dimanfaatkan untuk memeriksa loading komputer yang lambat. Jika tidak ada Autoruns, boleh anda taipkan MSCONFIG di menu Run, untuk menjalankan Sistem Configuration Utility, dan pilih tab Startup.

    Memeriksa permasalahan dengan tampilan grafik windows (VGA). Ketika didapati windows anda bermasalah, anda boleh memeriksa dengan memilih “Enable VGA Mode”, tetapi jika paparan tidak dipaparkan, itu masalah dengan VGA grafik anda.

    Memadam file/virus yang tidak boleh melalui mode biasa. Sebagian antivirus masih boleh dijalankan di dalam keadaan safe mode, dan operasi pengesanan virus melalui scan boleh dijalankan.

    nota :- walaupun begitu, ada juga virus tidak berjalan dalam keadaan ini


    Menjalankan System Restore jika sebelumnya diaktifkan, sehingga keadaan sistem boleh dikembalikan ke keadaan sebelumnya.

    Menjalankan berbagai settings dari Control Panel, Administrative tools dan sebagainya.

    Membuka Registry Editor, baik untuk memeriksa maupun untuk mengedit sebagian isinya.

    Safe Mode merupakan settings (penetapan) standard Windows dan terkadang cukup bermanfaat untuk beberapa masalah seperti di atas, walaupun terkadang seperi virus juga boleh aktif didalam mode ini, sehingga menggunakan safe mode saja tidak cukup. tetapi sekurang2nya ada jalan atau cara yang masih boleh kita perolehi...

    -[ NOTA TAMBAHAN ]-

    Safe Mode - windows akan berjalan hanya menggunakan minimal file dan driver termasuk juga software-softwarenya.

    Safe Mode with Networking - windows akan berjalan hanya menggunakan minimal file dan driver termasuk juga software-softwarenya ditambah dengan driver yang membolehkan anda menggunakan Jaringan (Networking)

    Safe Mode with Command Prompt - windows akan berjalan hanya menggunakan minimal file dan driver hanya dalam keadaan program Command Prompt / MS-DOS Prompt c:\> (cmd.exe) dan bukan dalam bentuk GUI

    Enable Boot Logging - windows akan membuat file Ntbtlog.txt, ketika start up dan maklumat start up tersebut akan disimpan di file tersebut. File ini biasanya disimpan di sistem root, misalnya drive C:

    Enable VGA Mode - Windows akan berjalan dengan paparan mode minima contohnya 640×480 atau 800×600. Biasa digunakan untuk memeriksa kerosakan atau error [driver] VGA (tampilan grafik windows).

    Last Known Good Configuration - menjalankan windows menggunakan maklumat dalam registry yang telah disimpan ketika terakhir shutdown. Gunakan jika anda salah mengubah konfigurasi sistem, atau ketika windows gagal masuk ke paparan utama.

    komen anda?!..

    0 komen: