19 November 2008

aku dan hari ini

salam harorey! semua.. semalam dan hari ini... hari2 yang lepas nafas ku tempat berhembus.... (macam lagu mpire hasrat). hari ini msa pejabat jer. ... projek hari ini ialah terus belajar buat editing guna adobe premiere untuk montage dn hal2 yang berkaitan denga tv broadcasting... ada juga beberp istilah yang gua dapt belajar... antaranya close up, extreme close up, tilt, pan, midshot, long shot, dolly moving, track moving, luna effect (untuk buat roh keluar dari badan. FUH! takuttttt) dan paling penting istilah dan contoh "Standard Broadcasting" termasuklah, warna, bunyi dan apperances / "Penampakkan" (bukan penampakkan sesosok tubuh goib...)..

sebenarnya dalam2 aper hal melibatkan seni ni.. termasuk photo, audio, video, scatch perlu ada apa yang dipanggil sebagai "IDEA CREATIF". idea kreatif dia kena keluar dari cara fikir biasa kita berfikir.. cuba menampakkan satu yang ... "eh.. lain jg cara dia presentation isu ni... bestlah.. tak puas nak nengoknyer..." ... ITULAH! detik2 yang paling berharga.. jika orang cakap macm tu...

jadi untuk 'memunculkan' idea2 ni.. 1st thing 'terpelanting' terguling di dinding ialah.. byk2 melihat karya2 orang lain... yang best2, yang pernah dpt award.. jugak yang penting idea2 yang pernah dikutuk.... alamak! tuan! kutuk! gua kutuk2 ni! gua nak tahu.. aper ker heiiii nyer.. smpai kena kutuk... sebab dari situlah kita belajar dalam diri... "rupanya idea aku lagi teruk dari idea orang yang kena kutuk ni.. " masa tulah kau akan tahu betapa dangkalnya... ilmu kita.. PENYELESAIANNYA! terus belajar... dan berkreatif...

eh! semalam gua ada nonton sinetron... buat gua nangis lah.. gua brutal2, gagah2, macho2 begini (ni gua ckp sendirilah...) gua dpt 'catch' satu scene yang buat gua buat satu kesimpulan... "berapa ramai yang kita mahu bila di akhir kematiannya ingin mendengarkan alunan2 bacaan al-quran...?! bacaan selawat? ..." Yang gua ingat tak payah pesan orang akan tetap bacakan "Yaa siinn" siap dengan meracau2 lagi nak minta rokok.. muahahaha... ader ker.. org mcm ni..?! .. tetapi gua terus teranglah.. antara beberapa kecintaan ku di dunia ini ialah:

1) saya mencintai bahasa arab...
2) saya mencintai warna hijau...
3) saya mencintai orang yang suka beribadah dan faham tentang ibadahnya..
4) saya mencintai orang syariat yang tidak sombong...
5) saya mencintai orang hakikat yang tdk extreme (kerana dikhuatiri org syariat menuduh anda sesat)
6) saya mencintai orang yang mencintai dirinya
7) saya mencintai ... (ada rahsia yang boleh diceritakan.. ada yang perlu kita smpan untuk dijadikan panduan dalam hidup)
8) saya mencintai orang yang membacakan saya al-quran bila saya akan meninggal (bukan yassin saja... kalau boleh 30 juz) dan mendo'akan kebaikan dunia akhirat saya.. Amin ya Rabbal aalamin.. sebab kita disuruh mendo'akan kebahagian saudara2nya di dunia ini...

ROCKK!!!!!!

gua nak blah dulu lah.. tq, kerana sama2 baca blog ni...
salam manis, salam pahit, salam tawar.. salam harorey..!
jaga solat.. jaga solat.. jaga..solat.. walau sesibuk manapun anda..... ROCK! Salam..

p/s: ada juga beberapa perkara yang boleh membuatkan gua menangis.......

0 komen: