10 Mei 2009

demi masa

salam semua....zsss.zssss... aoum!!!!

apa kabar? ada sihat?

saya terdetik nak bercakap pasal.. masa ni.. berikutan keinginan seorang magician amerika, david blaine.. bila saya menonton rancangannya di ASTRO.

katanya, antara cara untuk dia mendapat ketenangan dan dekat pada tuhan ialah dengan salah satu caranya, berdiri di satu tempat yang tinggi dengan segala keupayaannya... bila orang bertanyakan kenapa begitu dia jawab, dia ingin lari dari kongkongan politik dan masa.

dan bila melibatkan lari dari kongkongan masa.. ini.. maka di situ saya terdetik tentang satu surah dari alquran yang disebut Al-Ashr (Masa).

Saya berfikir kenapa Allah BERSUMPAH dengan MASA dalam ayat pertama surah al-ashr Demi Masa.... ??? satu yang dapat saya terangkan secara pasti, bahawa Allah sebenarnya berkata kepada manusia.. yang lebih jauh makna daripada makna asal demi masa, ialah demi had yang telah ku tetapkan kepadamu wahai manusia..!

segala sesuatu ada hadnya, ada batasnya... dan batas itu jika dilanggar akan memudaratkan samada dalam jangka masa panjang atau dalam masa yang sama....

tentang keterhadan ini, sering manusia lalai terhadapnya. contoh paling jelas, Keterhadan yang Allah berikan jalan keluar terhadap kehidupan kita yang sentiasa sibuk dengan kerja sampai 'kelihatannya' tidak mempunyai masa langsung... sebab ssssssiiiiiiiiiiiiiibuuuuuuuuuuukkkkkkkkk memanjang...! apa ingatan Allah kepada orang yang sbuk ini...?! ha! pandai pun..! memfardukan sembahyang sebagai batas had dunia kita untuk kita kembali sekejap ke alam akhirat melalui performing solah...

tapi manusia terus GILA mengejar dunianya.. akhirnya.. di kejar tak dapat di kendong berciciran.. siapa yang boleh CONFIRMATION bahawa kita sudah cukup dengan dunia kita..?!

gua rehat dulu.... salamzs...

2 komen:

Azmil Ahud ® berkata...

Yes, demi masa sesunguhnya saya benar-benar dalam kerugian, herm... :(

Akhiey berkata...

zeil.. salamzs my prend.. asal maner..? maner tinggal.. thx krn melawat.. adiosss